hun eng ger
BaBér a Facebookon

Soft Consulting Blog




Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak egy részénél maximalizálva van az ellátás összege, amely a mindenkori minimálbérhez igazodik. Ugyancsak meghatározó szerepet tölt be a minimálbér az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapításakor is. Mindezek alapján a 2022. évi minimálbérnövekedés kapcsán ismertetjük, hogy az milyen változást eredményezett a szerződés szerinti jövedelmeknél, illetve adott ellátások felső összegénél.

Az 1997. évi LXXXIII. törvény alapján az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai a következők:
  • csecsemőgondozási díj,
  • gyermekgondozási díj,
  • táppénz,
  • örökbefogadói díj.
A fenti pénzbeli ellátások megállapításánál 180, illetve 120 naptári napra jutó jövedelem hiányában a minimálbér kétszeresének harmincad részét (ami idén bruttó 13 333 Ft), illetve adott esetben a minimálbért (ami idén bruttó 200 000 Ft/hó) kell alapul venni. Ha az ellátás alapját a szerződés szerinti jövedelem képezi, akkor is vannak olyan esetek, amikor a minimálbérből kell kiindulni.

A szerződés szerinti havi jövedelem egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes kötelező legkisebb munkabér, amely 2021. decemberében még 167 400 forint volt, de 2022. január 1-jétől havi 200 000 forintra nőtt, így esetükben a szerződés szerinti jövedelem 2021-hez képest havi 32 600 forinttal növekedett. Ugyancsak a fentiek alapján változott a szerződés szerinti jövedelem a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony (például megbízási, vállalkozási szerződés keretében dolgozó személyek) esetén, ahol a szerződés szerinti jövedelem a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj. Biztosított mezőgazdasági őstermelőknél a szerződés szerinti havi jövedelem a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér 92 százaléka, amely 2021. decemberében még 154 008 forint volt, de 2022. január 1-jétől havi 184 000 forintra nőtt, így esetükben a szerződés szerinti jövedelem 2021-hez képest havi 29 992 forinttal emelkedett.

Felső határos ellátások

Táppénz és gyermekgondozási díj felső határa, illetve a hallgatói (diplomás) gyermekgondozási díj összege az 1997. évi LXXXIII. törvény alapján a következő:
  • táppénz egy napra járó összege nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét;
  • a gyermekgondozási díj összege legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70%-a;
  • hallgatói (diplomás) gyermekgondozási díj havi összege:
    • felsőfokú alapképzésben, felsőfokú szakképzésben vagy felsőoktatási szakképzésben, valamint a szakirányú továbbképzésben részt vevő hallgató esetén a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér 70 %-a,
    • mesterképzésben, egységes, osztatlan képzésben vagy doktori képzésben részt vevő hallgató esetén a jogosultság kezdő napján érvényes garantált bérminimum 70 %-a.
A minimálbér 2022. évi növekedése a fenti ellátásoknál az alábbi emelkedést eredményezte:

Egészségbiztosítás pénzbeli ellátása 2021. év
(Alap: bruttó 167 400 Ft/hó)
2022. év
(Alap: bruttó 200 000 Ft/hó)
Különbség 2021. évhez viszonyítva
Táppénz felső határa bruttó 11 160 forint/nap bruttó 13 333 forint/nap + 2 173 forint/nap
Gyermekgondozási díj felső határa bruttó 234 360 forint/hó bruttó 280 000 forint/hó + 45 640 forint/hó
Hallgatói (diplomás) gyermekgondozási díj
(minimálbér alapján)
bruttó 117 180 forint/hó
bruttó 140 000 forint/hó
+ 22 820 forint/hó

Megjegyzés: Hallgatói (diplomás) gyermekgondozási díj (garantált bérminimum alapján) 2021-ben bruttó 153 300 forint/hó volt, amely 2022-ben bruttó 182 000 forint/hó összegre nőtt, amely 2021-hez képest havi 28 700 forint növekedést jelent.

Végezetül meg kell említeni egy szűkebb kört érintő gyermekgondozási díjat, a nevelőszülői gyermekgondozási díjat. A nevelt gyermek után járó nevelőszülői gyermekgondozási díj alapja a gyermekgondozási díjra való jogosultság első napján érvényes minimálbér 55%-a, a gyermekgondozási díj összege a naptári napi alap 70%-a. A minimálbér 55%-a 2021. decemberében még bruttó 92 070 forint volt, amely 2022. január 1-jétől havi bruttó 110 000 forintra nőtt, így a nevelőszülői gyermekgondozási díj alapja 2021-hez képest havi 17 930 forinttal emelkedett.


Szerző: dr. Radics Zsuzsanna Gabriella, közgazdasági szakokleveles jogász, egészségügyi menedzser



Hozzászólás 0 hozzászólás



December 24-én két olyan kormányrendelet is kijött, amely kedvező szabályokat hozott a SZÉP-kártyás juttatásoknál. 

Az egyik szerint nem 2022. szeptember 30-ig, hanem 2022. december 31-ig él a lehetőség, hogy bármelyik alszámláról (vendéglátás, szabadidő, szálláshely-szolgáltatás) lehessen bármelyik zsebhez tartozó szolgáltatást fizetni. 

A másik december 24-i kormányrendelet pedig lehetővé teszi, hogy február 1. és május 31. között a boltokban a kasszáknál élelmiszert is lehessen kifizetni a Széchenyi pihenőkártyával, amire eddig nem volt lehetőség. (Eddig csak étteremben, illetve különböző vendéglátóhelyeken lehetett ételt vásárolni a SZÉP-kártyával.) 

A rendelet felsorolja azt is, melyik üzletek kapcsolódhatnak be, hogy a SZÉP-kártyát elfogadhassák élelmiszervásárlásra. Azok az üzletek fogadhatják el január 1. és egyelőre május 31. között a SZÉP-kártyát élelmiszervásárlásra, amelyek fő tevékenysége TEÁOR kód alapján az alábbi hét közül valamelyikkel egyezik: 
  • 4711 élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem; 
  • 4721 zöldség, gyümölcs kiskereskedelme; 
  • 4722 hús-, húskészítmény kiskereskedelme;
  • 4723 hal kiskereskedelme;
  • 4724 kenyér-, pékáru-, édesség-kiskereskedelem;
  • 4729 egyéb élelmiszer-kiskereskedelem; 
  • 4781 élelmiszer, ital, dohányáru piaci kiskereskedelme.
Ki kell hangsúlyozni, nem elég, ha a cég tevékenységi jegyzékében szerepel valamelyik fenti TEÁOR-szám (ahogy eddig), hanem főtevékenység kell, hogy legyen a felsoroltak közül valamelyik, csak akkor köthetnek vele szerződést a kártyakibocsátók. 

A rendelet szó szerint ezt írja az élelmiszercélú felhasználásról: 

„A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 71.  § (1)  bekezdés b)  pontjától eltérően béren kívüli juttatásnak minősül – ha a  juttató a  munkáltató – a  munkavállaló részére a 2022. évben a  Széchenyi Pihenő Kártya vendéglátás alszámlájára utalt, a melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra és a kereskedő által 2022. február 1. és 2022. május 31. között értékesített élelmiszer vásárlására felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb évi 150 ezer forint támogatás.”

Ebből akár arra is következtethetnénk, hogy csak a vendéglátás alszámláról lehet bolti vásárlást eszközölni (februártól egyelőre május végig), és csak 150 ezer forintig, de nem erről van szó. Az idézett rész csak a béren kívüli juttatás vendéglátás zsebének definícióját igazítja az újonnan megnyitott élelmiszervásárlási lehetőséghez. Valójában azt kell tudni, hogy mivel az alszámlák között átjárhatóság van, bármelyik alszámláról lehet vásárolni az említett négy hónapban a boltban élelmiszert, a kártyaegyenleg erejéig. Feltéve, ha a bolt szerződött elfogadóhely a vásárlónál lévő SZÉP-kártyára. Eddig három kártyakibocsátó volt, az OTP, az MKB és a K&H, január közepétől azonban bekapcsolódik az Edenred is, a Ticket Restaurant SZÉP-kártyával. 

A kormány oldalán található tájékoztató is így fogalmaz: 2022. február 1-jétől 2022. május 31-ig mindegyik SZÉP-kártya minden alszámlájáról lehet hideg élelmiszert vásárolni. Mind a három alszámlán lévő teljes pénzösszeg felhasználható hideg élelmiszer vásárlására, függetlenül attól, hogy mikor került az beutalásra. A vendéglátás alszámlára idén legfeljebb évi 150 ezer forint utalható, de ez nem azt jelenti, hogy ennyit lehet maximum hideg élelmiszerre költeni. Az újonnan és a már korábban beutalt összegeket egyaránt fel lehet használni mind a három alszámla esetén hideg élelmiszer vásárlására. 

Ami még fontos, alkoholt és dohányterméket nem lehet SZÉP-kártyával vásárolni. És a kormány arról is rendelkezett, hogy az élelmiszervásárlás lehetőségéről szóló  rendelet hatályát a  koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítja. Ez a törvény jelenleg május 31-ig hatályos. Ezért fogalmaztunk úgy, hogy egyelőre május 31-ig él az élelmiszervásárlás lehetősége. 

Január 1-től visszaálltak a SZÉP-kártyánál az szja-törvényben rögzített béren kívüli juttatási keretek is. Így a SZÉP-kártya
  • szálláshely alszámlájára maximum 225 ezer forint,
  • vendéglátás alszámlájára legfeljebb 150 ezer forint,
  • szabadidő alszámlájára pedig maximum 75 ezer forint
utalható az üzleti szférában béren kívüli juttatásként, és az éves rekreációs keret ismét legfeljebb 450 ezer forintnyi lehet. 

A SZÉP-kártya adózásánál is újra a régi rend van érvényben 2022. január 1-től. A béren kívüli juttatásra a személyi jövedelemadó (15%) mellett ismét kell szociális hozzájárulási adót (13%) is fizetni, így az összes közteher 28 százalék. E fölött is adhat a munkáltató SZÉP-kártyás juttatást, de a fölös rész már egyéb meghatározott juttatásnak minősül, amelynél az adóalap 1,18 szorosára kell számítani az szja-t és a szochót, így annak adóterhe 33,04%. 



Hozzászólás 0 hozzászólás

A munkáltató 2022. évi közterhei

2021. December 31. 11:29 - siteadmin



2021-ben a munkáltatót a munkaviszony alapján a következő fizetési kötelezettségek terhelik: a munkavállaló keresőképtelensége esetén fizeti a betegszabadságot, adott esetben a táppénz-hozzájárulást (táppénz egyharmad), a szociális hozzájárulási adót, a szakképzési hozzájárulást és a rehabilitációs hozzájárulást. Hogyan alakulnak ezek a közterhek 2022-ben?

Betegszabadság és táppénz-hozzájárulás

2022. január 1-jétől nem változik sem a 2012. évi I. törvényben (Mt.) szabályozott betegszabadság, sem a 2019. évi CXXII. törvényben (Tbj.) foglalt táppénz egyharmad szabálya. 

Megjegyzés: Továbbra is 2019. évi CXXII. törvény 2. melléklet tartalmazza elszámolási szabályokat táppénz egyharmad kapcsán.

Szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás

A 231. számú Magyar Közlönyben (2021. évi CXXXI. törvényben) jelentek meg azok a módosítások, amelyek 2022. júliusáról 2022. január 1-éjére hozták előre a szakképzési hozzájárulás megszűnésével kapcsolatos szocho módosításokat. 

Talán a legjelentősebb változás, hogy 2022. január 1-jétől a szociális hozzájárulási adó 15,5 százalékról 13 százalékra csökken. Ezzel egyidejűleg megszűnik a szakképzési hozzájárulás. Erre tekintettel a munkáltatót 2021-ben terhelő befizetés – 15,5 százalék szociális hozzájárulási adó, és 1,5 százalék szakképzési hozzájárulás alapján – 17 százalékról 13 százalékra csökken. 

2022. január 1-jétől lépnek hatályba a szakirányú oktatás és a duális képzés szociális hozzájárulási adókedvezmények, amelyek a következők:
A szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettséget – a már meglévő szociális hozzájárulási adókedvezményeket követő sorrendben – csökkentik a következő kedvezmények:

a) Az állam, illetve szakképzési megállapodással vagy együttműködési megállapodással rendelkező fenntartó által fenntartott 
  • szakképző intézménnyel tanulói jogviszonyban álló tanulónként, illetve 
  • felnőttképzési jogviszonyban álló képzésben részt vevő személyenként a szakirányú oktatás, illetve 
  • szakiskolával tanulói jogviszonyban álló tanulónként a nevelés-oktatás 
arányosított önköltsége alapján az egy munkanapra vetített mérték és – a szakképző intézményben, illetve a szakiskolában teljesített oktatási nap és az olyan munkanap kivételével, amire tekintettel a tanuló, illetve a képzésben részt vevő munkabérre nem jogosult – a tárgyhónap munkanapjai számának szorzataként számított összege, 

b) Ha a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy sikeres szakmai vizsgát tett – legalább hat hónapos időtartamban fennálló szakképzési munkaszerződésre tekintettel – a fenti a) pontban foglaltak alapján jogszerűen igénybe vett adókedvezmény 20 százalékának megfelelő összeg.

c) Hallgatónként a duális képzés és gyakorlatigényes alapképzési szak arányosított alapnormatívája alapján az egy munkanapra vetített mérték és a tárgyhónapban ténylegesen teljesített képzési napok számának szorzataként számított összege.

A fentiektől eltérően, ha a felnőttképzési jogviszonyban álló képzésben részt vevő személy a szakirányú oktatásban a szakképzési munkaszerződéssel párhuzamosan fennálló foglalkoztatásra irányuló más olyan jogviszonya mellett vesz részt, amelyben a foglalkoztató a duális képzőhelytől eltérő harmadik személy, az adófizetési kötelezettség az a) és b) pont szerinti összeg 50 százalékával csökkenthető.

Rehabilitációs hozzájárulás 

Rehabilitációs hozzájárulást kell fizetnie a munkaadónak akkor, ha az általa foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma meghaladja a 25 főt, de az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók átlagos statisztikai állományi létszáma nem éri el a létszám 5 százalékát.

A rehabilitációs hozzájárulás éves összege a kötelező foglalkoztatási szintből hiányzó létszám, valamint a rehabilitációs hozzájárulás szorzata. A rehabilitációs hozzájárulás mértéke a tárgyév első napján (azaz 2022-ben bruttó 200 000 forint) a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összegének kilencszerese/fő/év, amely 2022-ben 1 800 000 forint/fő/év. Ha például 100 főt foglalkoztató munkáltató összesen két fő megváltozott munkaképességű személyt foglalkoztat, akkor éves szinten 5 400 000 forint rehabilitációs hozzájárulást köteles fizetni.


Szerző: dr. Radics Zsuzsanna Gabriella, közgazdasági szakokleveles jogász, egészségügyi menedzser



Hozzászólás 0 hozzászólás



2021. április 25-én lépett hatályba az az új szabályozás, mely szerint a SZÉP-kártyák bármely alszámlájáról lehetett költeni bármely típusú elfogadóhelyen, vagyis egymás között átjárhatóvá vált a három zseb, azaz a szállás, vendéglátás és a szabadidő alszámla. Eredetileg úgy volt, hogy ez az engedmény csak idén év végéig lesz érvényben, novemberben azonban meghosszabbították a hatályát 2022. szeptember 30-ig. 

Arról még nincs hír, hogy a kedvezményes adózás (jelenleg csak 15 százalék szja-t kell fizetni a kártyára utalt munkáltatói juttatások után), illetve a megnövelt keret (összesen évi legfeljebb 800 ezer forint, ebből szálláshelyre maximum évi 400 ezer, vendéglátásra 265 ezer, szabadidőre 135 ezer forint) is marad-e jövőre vagy sem. 

Új kártyakibocsátók a piacon

A piacon eddig három kártyakibocsátó bank működött, az OTP, K&H és az MKB. December elsejétől változás, hogy a SZÉP-kártyát tíz éve forgalmazó MKB mellett már a Magyar Bankholdinghoz tartozó pénzintézetek teljes hálózatában elérhetővé vált az MKB Széchenyi Pihenőkártya. (Előzmény, hogy az MKB, a Budapest Bank és a Takarékbank fúziójával létrejött a Magyar Bankholding.) Így december 1-től az MKB mellett a Budapest Bank és a Takarékbank is biztosítja az ügyfelek számára a SZÉP-kártyát. A bankcsoport tagbankjai közötti szinergiák kihasználásának köszönhetően – a videóbanki számlanyitás lehetősége mellett – az eddigi 50 bankfiók helyett közel 900 helyszínen vált lehetővé a kártyák igénylése – írták közleményükben. Azt is kihangsúlyozták, hogy a meglévő ügyfeleket, azaz a SZÉP-kártyával már rendelkező személyeket, a kártyát elfogadó szolgáltatókat, valamint az ilyen számlákra juttatást utaló munkáltatókat nem érinti a december elsejei bővítés, számukra semmilyen adminisztratív változással nem jár.

Új nem banki szereplő is a kibocsátók között

Újdonság még, hogy egy régi új szereplő is belép a meglévők mellé január 15-től, a főként melegétkeztetésre fókuszáló francia Edenred. Az általuk kibocsátandó Ticket Restaurant SZÉP-kártya ugyanazzal a három alszámlával – vendéglátás, rekreáció és szálláshely – működik majd, mint amit a SZÉP-kártya rendelete is elvárásként meghatároz. De hogyan lehetséges, hogy egy nem banki szereplő is forgalmazhatja a kártyát, amikor a rendelet a kibocsátást csak pénzforgalmi szolgáltatóknak engedélyezi? A cég 24.hu-nak küldött válaszából kiderült, hogy az Edenred Ticket Restaurant SZÉP-kártya pénzforgalmi szolgáltatója a PPS EU SA, Belgiumban bejegyzett vállalkozás. A PPS EU-t a Belga Nemzeti Bank felügyeli és adott számára engedélyt elektronikus pénz kibocsátására és pénzforgalmi szolgáltatások nyújtására. Az Edenred Magyarország Kft. pedig a kibocsájtó pénzforgalmi közvetítője. Az új szereplő közleménye szerint nem kevesebbet céloz meg, mint hogy azon több mint 2 millió dolgozó számára is biztosítsa a SZÉP-kártyák konstrukciója jelentette támogatás lehetőségét, aki hazánkban jelenleg nem részesül ilyen juttatásban. A cégvezető ezzel arra célzott, hogy 4,5 millió munkavállaló van Magyarországon, de közülük jelenleg csak 2,2 millióan kapnak SZÉP-kártya juttatást.




Hozzászólás 0 hozzászólás



Az alacsony iskolázottságúakra szeptember 15-től, és a szakképzett fiatal álláskeresőkre november 1-től igényelhető kilencven napos munkatapasztalat-szerzést elősegítő támogatást további munkavállalói körrel terjesztették ki a Vállalkozások munkaerő támogatása program keretében. Így december 1-től már a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetűek után is igényelhető a támogatás – tudatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium december eleji közleményében. A kiterjesztés a minisztérium szándéka szerint mások mellett a pályakezdők, a kisgyermeket vagy hozzátartozót gondozók, a tartósan munkanélküliek számára teremt lehetőséget az elhelyezkedésre.


Az állami hozzájárulás mértéke a foglalkoztatót terhelő bruttó bér és a ténylegesen átutalt szociális hozzájárulási adó összegének 100 százaléka, de teljes munkaidő esetén havonta legfeljebb a kötelező legkisebb munkabér (jelenleg 167 400 forint, januártól 200 ezer forint) 150 százaléka (azaz jelenleg 251 100 forint, vagy januártól 300 ezer forint) lehet. Az első kilencven napban tehát a frissen felvettek munkatapasztalat-szerzésének költségeit térítik meg. De itt még nincs vége a támogatásnak, a folytatásban fél éven át igényelhető a Vállalkozások munkaerő támogatása is, ami akár havi 100 ezer forintot jelenthet a foglalkoztatónak.

A munkaadók az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalhoz benyújtott kérelem alapján kaphatnak támogatást, ha az alábbi hátrányos helyzetű, nyilvántartott álláskeresőt foglalkoztatnak munkaviszony keretében teljes munkaidőben, vagy legalább a napi 4 órát elérő részmunkaidőben:
  • a 25-30 év közötti pályakezdő álláskeresők közül azok, akik a szakképzett fiatalok munkatapasztalat-szerzési támogatása feltételeinek nem felelnek meg,
  • azok a nyilvántartott álláskeresők, akik a megelőző 12 hónapon belül csecsemőgondozási díjban, örökbefogadói díjban részesültek; illetve gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási díjban, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban, gyermekek otthongondozási díjában részesültek, vagy részesülnek,
  • a tartósan (legalább 6 hónapja, folyamatosan) nyilvántartott álláskeresők,
  • az 50 év feletti, nyilvántartott álláskeresők,
  • a közfoglalkoztatásból a versenyszférába visszavezethető (a közfoglalkoztatásból 30 napnál nem régebben kilépett) nyilvántartott álláskeresők.
A munkaadónak vállalnia kell, hogy a foglalkoztatási kötelezettség alatt 
  • nem szünteti meg közös megegyezéssel sem a támogatott munkavállaló munkaviszonyát,
  • a foglalkoztatási kötelezettség alatt a munkaadó működéssel összefüggő okból történő felmondással sem szünteti meg a támogatott munkavállaló, illetve a vele azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállalók munkaviszonyát,  
  • határozott idejű munkaszerződés miatt sem szűnhet meg a támogatott munkaviszonya, 
  • és próbaidőt sem köthet ki. 
A teljes állomány figyelembevételével 10 munkavállalóig egyidejűleg legfeljebb 2 álláskereső után, 10 munkavállaló felett pedig a teljes munkavállalói állományi létszám legfeljebb 30 százaléka után részesülhet a munkáltató hátrányos helyzetűek munkatapasztalat-szerzést elősegítő támogatásban (tört szám esetén a kerekítés szabályai szerint kell eljárni). Korábban elbocsátott dolgozóra nem vehető igénybe a támogatás. 

A támogatásokról bővebb információ a munka.hu oldalon található. 



Hozzászólás 0 hozzászólás
Lapozás: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78]
Blog archivum