hun eng ger
BaBér a Facebookon

Soft Consulting Blog

A cégeknek élményt kell adniuk

2017. Október 3. 22:54 - siteadmin



Komoly harc folyik a munkavállalókért, és ebben a cégeknek újabb és újabb eszközöket kell bevetniük. Az egyik ilyen eszköz a jelölt- és munkavállalói élmény lett. Érzelmi motiváció is szükséges ahhoz, hogy valaki egy munkahely mellett döntsön. Többek között erről is beszél majd október 17-én Dr. Mester Csaba, az Evolution Consulting Kft. ügyvezető-igatzgatója, a Digitális HR szabadsága című konferencián.




Mit jelent a jelöltélmény, ez egy új fogalom?

M. Cs.: A jelenlegi munkaerőpiaci helyzet hívta életre ezt a fogalmat. Egyre szűkösebb az elérhető munkaerő mennyisége, és egyre újabb eszközök jelennek meg az értük folytatott harcban. 10 éve még a vállalatok válogathattak a jelentkezők között, azonban mára nekik kell olyan munkáltatói márkát építeniük, és olyan toborzási-kiválasztási folyamatot kidolgozniuk, ami vonzóvá teszi őket az álláskeresők között. 

Az ügyfélélményből eredeztethető a szó, amit a XXI. századi marketing teremtett meg, és röviden annyit jelentett: tegyük élménnyé a vásárlást, ne csak az eredmény legyen pozitív, hanem az oda vezető út is. Mindenki szívesebben költi el ott a pénzét, ahol már a pénzköltés is élvezetes. Ugyanezt próbálják most a tudatos vállalatok megteremteni a munkaerőpiacon. A jelöltélmény jelenti mindazt a miliőt, ami a céget vonzóvá teszi a jelöltek számára és érzelmi alapon is ráhatva, végül őt választja munkaadójának. 

A céget immár el kell adni a jelöltnek, legyen tehát a kiválasztási folyamat professzionálisan menedzselt, jól kommunikált, technológiailag támogatott, és emberi oldalról is megfelelően kézben tartott.


Kinek kíván egy cég élményt okozni, miért fontos ez?

M. Cs.: Kulcsfontosságú, hogy nem csak a végül felvételt nyert jelölt, azaz a leendő munkavállaló az, akinek élményt kell okoznunk. Nála azért mérvadó mindez, mert nagyban hozzájárulhat a döntéséhez, hogy melyik munkaadót válassza. Sokat elárul egy cég professzionalizmusáról, emberekhez való hozzáállásáról, rugalmasságáról a felvételi folyamat, és ez döntő lehet a mérlegelésnél, szeretnék-e ennek munkavállalóként a részese lenni?

Gondolnunk kell azonban azokra is, akiket nem tudunk felvenni. Nagyon fontos, hogy a kudarc ellenére jó emlékeket őrizzenek meg rólunk. Hiszen lesznek még nyitott pozícióink, ők is fejlődnek, a jövőben szükségünk lehet rájuk. Arról nem is beszélve, hogy hány másik embernek adják tovább élményeiket, akik nem csak potenciális munkavállalói, de akár potenciális vásárlói is a cégünknek! Nagyon érdekes statisztikákat tudok erről mutatni.


Mit jelent a kiválasztási folyamat digitális támogatása és hogyan kapcsolódik ez a jelöltélményhez?

M. Cs.: A jelenlegi technológiák nagyban hozzá tudnak járulni, hogy a folyamat hatékonyabb és profibb legyen. Az általunk fejlesztett toborzó szoftver is leginkább ezt célozza. Két irányban próbál segíteni, egyrészt a recruiter kapjon annyi támogatást a szoftvertől, amennyit csak lehet, hogy csökkenjen az adminisztrációra, monoton feladatokra fordított idő és ezáltal nagyobb hangsúlyt helyezhessen az emberre, másrészt a jelölt is azt érezze, hogy egy jól menedzselt folyamat részese, ahol mindig rendelkezésére áll minden információ, az adatai felett teljes körűen rendelkezhet és meg van komponálva minden lépés. 

Informatikai támogatás nélkül már szinte lehetetlen mindent megfelelően kezelni és az elvárható tájékoztatást, transzparenciát, különféle platformokon való megjelenést biztosítani. Minden azonnal és teljes körűen kell minden szereplőnek: a jelölt elvárja a villámgyors visszajelzést, a vezetők pedig a részletes riportokat és természetesen a nyitott pozíció azonnali betöltését. A szoftver pedig azért kell, hogy a nagy rohanásban az ember ne sikkadjon el. Hiszen sok mindent képesek támogatni az automatikus folyamatok, de az interperszonális viszonyokat nem tudják pótolni. Az pedig szintén elengedhetetlen része a jelöltélménynek.


Amennyiben többet szeretne megtudni a témáról, vegyen részt Ön is A digitális HR szabadsága című őszi konferencián, ahol a HR minden területén eddig kevésbé látott dimenziókat nyitunk meg. A bemutatott eszközök képesek átformálni a munkaadói márkáról alkotott képet, kaput nyitnak a hatékonyabb toborzás előtt, és egy új szemszögből értelmezik a vállalati tréninget. Várjuk szeretettel: JELENTKEZÉS




(Az eredeti interjú a HR Portal gondozásában jelent meg.)


Hozzászólás 0 hozzászólás

 


2017. november 1-jétől minden közfinanszírozott ellátást nyújtó háziorvosi rendelőnek, szakellátást végző egészségügyi szolgáltatónak és gyógyszertárnak használnia kell az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér egy olyan  informatikai környezet, ami összekapcsolja az egészségügyi ellátókat egymással és ezáltal egyszerűbbé és gyorsabbá válhat az egészségügyi szolgáltatások igénybevétele. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben kerül sor többek között az e-recept (elektronikus recept) felírására.  

2017. november 1-jétől az orvos a rendelés során a beteg részére e-receptet ír fel, amelyet a beteg kinyomtatva – ún. felírási igazolásként - továbbra kézhez kap. A felírási igazolás annyiban tér el a jelenleg használt vénytől, hogy egy „plusz” vonalkódot tartalmaz. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér alkalmazása miatt vált szükségessé ez a „plusz” vonalkód, ugyanis az orvos által rendelt e-vényt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér adatbázisa tartalmazza, amelyből a patikus (az expediáló) le tudja kérdezni a beteg érvényes vényeit. 
Megjegyzés: A magánszolgáltatók csak 2018. november 1-jétől köteles az e-vény felírásra, így addig a mai hagyományos vényen rendelik a gyógyszert, a gyógyászati segédeszközt, a tápszert, és a gyógyászati ellátásokat. 
 
Mit is írhat fel az orvos e-receptre?
 
2017. november 1-jétől csak a vényen rendelhető gyógyszereket lehet felírni. Egyéb terméket, beleértve az anyatejet is, nem lehet elektronikus vényen rendelni. A későbbiekben azonban várhatóan bővül a felírható termékek köre, azaz a közeljövőben majd e-vényen lehet rendelni például egyes gyógyászati segédeszközöket is. 
 
2017 novemberétől továbbra is egy vényre egy adott gyógyszert lehet felírni. Tervben van azonban, hogy például krónikus betegségek esetén, vagy szociális otthonban történő gyógyszerfelírás esetén ún. köteges felírásra is sor kerülhessen az e-recept alkalmazása keretében.
 
A beteg önrendelkezése
 
A beteg nyomon követheti az e-vény rendeléseket az ügyfélkapu segítségével. A beteg meg tudja nézni többek között, hogy ki, mikor, milyen receptet írt fel a részére, mikor került az kiváltásra. Ugyanakkor ezt folyamatot az adott beteg kapcsán - a beteg ellátása során - a kezelőorvosok és a patikusok is láthatják. 
 
A betegnek azonban rendelkezhet arról, hogy a már kiváltott vények kapcsán korlátozza vagy kizárja az orvos, a patikus hozzáférését a vényeihez. Ennek keretében a beteg rendelkezhet úgy, hogy 
  • egyetlen lekérdező se férhessen hozzá a vényeihez, vagy 
  • engedélyezheti, hogy minden lekérdező számára elérhetők legyenek vények, illetve  
  • csak az adott ellátást nyújtók láthassák a vényeit.
Természetesen a fenti rendelkezését a beteg a későbbiekben meg is változtathatja. 
 
Megjegyzés: Adott esetben pl: életveszély áll fenn, a beteg tiltó rendelkezése ellenére az egészségügyi szolgáltatást nyújtó feltörheti a rendszert és megnézheti a vényeket, de ez esetben ennek indokát alaposan alá kell támasztania.
 
A fenti rendelkezés az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe tartozó digitális önrendelkezési rendszerben valósítható meg. A digitális önrendelkezés www.eeszt.gov.hu oldalon tehető meg. A belépéshez szükséges a beteg érvényes TAJ száma, valamint személyes ügyfélkapujához tartozó felhasználói név és jelszó.
 

Szerző: dr. Radics Zsuzsanna Gabriella



Hozzászólás 0 hozzászólás

Digitalizáció a cafeteriában

2017. Szeptember 26. 13:50 - siteadmin



A készpénzfizetés mellett megjelenő bankkártyás fizetéstől mára eljutottunk odáig, hogy lassan elég egy okostelefon a teljes bankoláshoz, de meggyőződésem, hogy a cafeteria területén még igencsak az út elején járunk. – mondja Polacsek László, a CafeT-rend Kft. ügyvezetője, akit élőben A digitális HR szabadsága című konferencián hallhatunk majd a digitalizált cafeteria előnyeiről beszélni.




Hogyan kapcsolódik a digitalizáció a cafeteriához?

P. L.: Számos kapcsolódási pontot látok. A legszembetűnőbb talán, hogy a juttatási rendszereket tekintve ma már a gazdasági hatékonyság része a kényelmi faktor. Ez mind a munkáltatói, mind a munkavállalói oldalról egyre hangsúlyosabban jelentkezik. Egyrészt napjainkban már nem engedhető meg, hogy az esetleges adminisztrációs többletterhek megakadályozzák a juttatási lehetőségek igazán hatékony – vállalatra szabott – alkalmazását. Ahhoz viszont, hogy a rendszer kialakításakor vagy átalakításakor még véletlenül se az adminisztratív korlátok determináljanak, minimalzálnunk kell ezt a tényezőt. Ehhez bizony lépést kell tartani a technológia fejlődésével. 

Másrészt a munkavállalók igényeit vizsgálva is egyértelmű a modern megoldások térnyerése, bár ezen az oldalon azért lassabb a folyamat. Nem is csoda egy olyan országban, ahol ilyen erős az étkezési jegy-fetisizmus. A Szép-kártya elterjedése és népszerűsége viszont határozottan gyorsította például az utalványok piacán az átrendeződést, a papír-alapú utalványok minden bizonnyal végleg átadják helyüket az elektronikus formáknak. Persze ez nem a vége, inkább a kezdete valaminek. Gondoljunk csak bele, hogy a készpénzfizetés mellett megjelenő bankkártyás fizetéstől mára eljutottunk odáig, hogy lassan elég egy okostelefon a teljes bankoláshoz. Meggyőződésem, hogy a cafeteria területén még igencsak az út elején járunk.

Milyen akadályok, leküzdendő nehézségek várhatóak ezen az úton?

P. L.: Banki példám természetesen nem teljesen analóg. A digitális cafeteria esetében eltérőek az útviszonyok. Az igazi nehézségeket persze nem a technológiai megoldások háza táján kell keresni. A juttató és a juttatott oldaláról is sokkal inkább a beidegződések, ha úgy tetszik, a megszokások a leginkább észrevehető tényezők. A munkavállalók számára egyaránt elsődleges prioritású, hogy tisztában legyenek a jogszabályok adta lehetőségekkel és megismerjék a 21. század megoldásait. Ehhez azonban olyan alapos edukáció szükséges, amely elképzelhetetlen a munkáltató átlagos mértéket meghaladó nyitottsága és támogató hozzáállása nélkül. Nem szerencsés például, ha a munkavállalói igényfelmérés megelőzi a megfelelő mennyiségű és minőségű információ átadását, holott ez utóbbi jó esetben egy rövid tájékoztató anyag kiküldésében ki is merül. A borítékolható végeredmény: nincs is rá igény. Az okostelefonra se nagyon volt, míg meg nem tudtuk, hogy lehetne. Nem beszélve arról, hogy összegszerűségében változatlan kerettel is lehet egyre nagyobb elégedettséget elérni a dolgozók körében rugalmassággal és innovációval, ami végső soron összességében növeli a hatékonyságot. Nem véletlenül utaltam már a beszélgetésünk elején erre. 

Szavaiból kiderül, hogy rendkívül fontosnak tartja az ismeretterjesztést, edukációt. Ebben is van szerepe a digitális átalakulásnak? 

P. L.: Hogyne. Ehhez is nélkülözhetetlen a 21. század digitális vívmányainak kihasználása, különös tekintettel a rohanó életmódunkra. Vallom, hogy cafeteria-rendszerben történő optimális dolgozói választásnak a teljes háztartásra jellemző fogyasztói kosáron kell alapulnia. Ez rendkívüli mértékben növelné a hatékonyságot mindkét oldalt figyelembe véve. Ennek a gondolkodásmódnak a közvetítése azonban még inkább kihívások elé állítja a történet szereplőit, vagyis elengedhetetlennek tűnik az olyan támogató eszközök alkalmazása, amelyek szinte automatizáltan mutatják a fenti utat a széles dolgozói tömegek irányába is. 


Amennyiben többet szeretne megtudni a témáról, vegyen részt Ön is A digitális HR szabadsága című őszi konferencián, ahol a HR minden területén eddig kevésbé látott dimenziókat nyitunk meg. A bemutatott eszközök képesek átformálni a munkaadói márkáról alkotott képet, kaput nyitnak a hatékonyabb toborzás előtt, és egy új szemszögből értelmezik a vállalati tréninget. Várjuk szeretettel: JELENTKEZÉS




(Az eredeti interjú a HR Portal gondozásában jelent meg.)


Hozzászólás 0 hozzászólás

Indul a Cégkapu: kinek lesz kötelező, és mire jó?

2017. Szeptember 21. 16:12 - siteadmin

 

2018 elejétől lesz kötelező a Cégkapu használata a gazdálkodó szervezetek számára, ám hivatalosan augusztus 30-ig már regisztrálniuk kellett a vállalkozásoknak. Ezt szeptember közepéig az érintettek alig harmada tette meg, ám aggodalomra egyelőre nincs ok, hiszen december 31-ig ezt mindenki büntetés nélkül pótolhatja. Azt követően azonban bírságra is számítani kell az ezt elmulasztóknak.

De mi az a Cégkapu, és kinek szükséges itt intézni a céges ügyeit? Épp annyira van „kapuról” szó, mint az Ügyfélkapunál: amíg utóbbi valójában az állampolgárok ügyeinek intézését segítő elektronikus rendszer internetes kezdőfelülete, a Cégkapu a céges ügyek bonyolítására szolgáló hivatali tárhely kezdőlapja. 

A cél az, hogy az eddiginél egyszerűbb és biztonságosabb legyen a kapcsolattartás a cégek és a hatóságok számára. Természetesen mindkét irányban és elektronikusan is megfelelően titkosítva a küldeményeket azok küldése és tárolása is lehetővé válik ezen a felületen – megint csak hasonlóan a Magyarország.hu-n elérhető szolgáltatásokhoz. 

Amikor hatóságot említünk, nem csak a NAV-ra gondolunk. Meghatározott esetekben például a helyi önkormányzatok, közüzemi szolgáltatók, végrehajtók is kötelesek lesznek itt kommunikálni a cégekkel. Az esetek köre várhatóan folyamatosan bővülni fog a 2018-as indulást követően.

A Cégkapu 300 MB-ig ingyenes tárhelyet biztosít a dokumentumok tartós tárolására. A szolgáltató ugyanakkor azt is biztosítja, hogy a küldemények mérettől függetlenül beérkezzenek a postafiókba.

Minden cég egy ilyen tárhellyel rendelkezik, és fontos, hogy a regisztrációt nem a cég munkáját segítő könyvelőnek kell kezdeményeznie, hanem a cég képviseletére jogosult természetes személynek, méghozzá a saját maga nevében. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy csak akkor végezheti ezt el az egyszerű, online módon, ha a cég és ő is szerepel a cégnyilvántartásban.

Ha valamilyen okból nem sikeres a regisztráció – például a gazdálkodó szervezet nem szerepel a cégjegyzékben –, az iForm űrlapkitöltő alkalmazást lehet használni. Ezeknek a kérelmeknek a feldolgozása nem automatikusan, hanem ügyintéző segítségével történik, így tovább is tarthat.

Az regisztráció során a cég képviselője – az aláírásra jogosult, ügyvezető – határozza meg, ki lesz a cégnél a Cégkapu kezelésére jogosult. (Hivatalos néven cégkapumegbízott.) Nem ő az egyetlen, aki a cégnél hozzáférhet a szolgáltatáshoz, a további jogosultakat már ez a megbízott regisztrálhatja vagy törölheti a rendszerből. (Emellett a személyekről nyilvántartást vezet, hogy esetleg utólag is ellenőrizhetni lehessen.)

A könyvelők tehát nem regisztrálhatnak, de őket lehet regisztrálni, amint ez megvan, a „postaládához” már hozzáférnek, így a cégkapus ügyeket intézhetik az ügyvezető helyett.

A gazdálkodó szervezetek körébe tartoznak a társas vállalkozásokon kívül többek között az egyéni cégek, alapítványok és egyesületek is. Ezenkívül egyéni ügyvédek és szabadalmi ügyvivők is használhatják a Cégkaput – de kizárólag ezzel a tevékenységükkel kapcsolatos ügyek intézésére. Az egyéni vállalkozók azonban nem regisztrálhatnak, az ő számukra továbbra is az Ügyfélkapu áll rendelkezésre a hatóságokkal való kapcsolattartásra.

Az Ügyfélkaput természetesen a gazdálkodó szervezetek sem felejthetik el, a két kommunikációs eszköz kiegészíti egymást. A regisztrációhoz is elengedhetetlen, hogy az azt végző személynek is legyen ügyfélkapus regisztrációja. 




Hozzászólás 0 hozzászólás

Népszerű a készpénzcafeteria

2017. Szeptember 21. 16:34 - siteadmin



Tavaly év végén számos sajtóhír jelent meg, amely a készpénzcafeteria népszerűségét valószínűsítette. Ez volt az a januártól bevezetett juttatás, amely a Széchenyi pihenőkártyán kívül az egyetlen kedvezményes adózású (béren kívüli) juttatás maradt. Így a készpénzcafeteria évi 100 ezer forintig 34,22 százalékos közteher mellett adható. 

Felvetődött az is, hogy esetleg átveheti az Erzsébet-utalvány helyét, vagy hogy trükközve, béremelés helyett adják majd a cégek (ami egyébként tilos).  

A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASzSz) elnökét, Kordás Lászlót kérdeztük, mi igazolódott be az előzetes feltételezésekből. Mint elmondta, a készpénzcafeteria valóban igen népszerű lett, legalábbis a MASzSz által lefedett munkavállalói körben ezt tapasztalták: rengeteg helyen állították be a cégek az új juttatási formát, a dolgozók pedig szívesen választják. És valóban az sem ritka, hogy az Erzsébet-utalványt kigolyózta a készpénzcafeteria. Hiszen a készpénz szabadon elkölthető, míg az étkezési bón nem. És ráadásul utóbbinak magasabb (43,66 százalékos) az adóterhe, ami viszont a cégeknek nem mindegy. 

Hasonló okból (pénz kontra célzott juttatás) van, ahol a rekreációra fordítható összegek kárára lépett be a készpénzcafeteria, amit a szakszervezet egyáltalán nem tart kedvező fordulatnak. Hiszen mint mondta az elnök, nagyon fontos lenne, hogy a dolgozóknak legyen lehetőségük kipihenni a fáradalmakat. 

Kordás László emlékeztetett: az idei minimálbér és bérminimum-emelés a cégek egy jelentős körét alaposan próbára tette – náluk viszont nem ritkán mindez a cafeteria rovására ment. Mert bár szigorúan tilos a juttatásokat bér, vagy béremelés helyett adni, a cégek mégis összeszámítják ezeket a költségeket. És ha jelentős béremelést kell adni, akkor bizony az azzal járó kiadások kiszoríthatják a képzeletbeli keretből a béren kívüli és egyéb juttatásokat is – ecsetelte a helyzetet. 

Azoknál a cégeknél pedig, ahol eddig is kicsivel a minimális bérszint fölött voltak, inkább nem, vagy csak minimális emelést adtak, és pluszban a készpénzcafeteriával toldották meg a dolgozónak szánt pénzt. Hiszen annak mégiscsak kisebb az adóterhe. Amire ha akarjuk, lehet azt mondani, hogy béremelés helyett kapták a juttatást. 

Amit szabad és amit nem

Arra nincs az szja-törvényben megkötés, hogy a készpénz-cafeteriát milyen formában, vagy ütemezésben kell kiadni, így ez a munkáltató döntése. Adható havonta, de negyedévente, félévente, vagy évente is, készpénzben, vagy utalással. 

Azt azonban szem előtt kell tartani, hogy szabály szerint a dolgozó arányosan csak annyi készpénzcafeteriát kaphat, amennyit az adott évben munkaviszonnyal töltött. Új belépőnél tehát arányosítani kell az éves összeget. 

Kilépőnél így gond lehet, ha előre adták ki a juttatást – ilyenkor ugyanis az adott évben munkaviszonyban töltött időre járó összegen felül előre kiadott készpénzcafeteriát a kilépéskor a munkáltatónak jövedelemként le kell adóznia. Célszerű lehet tehát ezt a juttatást mindig utólag kiadni, a már munkaviszonyban eltöltött időre. 


A cikket partnerünk, a CafeT-rend készítette, és amennyiben kérdése van a fentiekkel kapcsolatban, írjon nekünk az info@cafetrend.hu e-mail címre, vagy keresse telefonon munkatársainkat a +36 (1) 273-3838 telefonszámon, ahol készségesen állunk rendelkezésére.


Hozzászólás 0 hozzászólás
Lapozás: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47]