Soft Consulting Blog![]() ![]() Elektronikus utalványkártyák2020. Február 5. 15:36 - siteadmin![]() Az elmúlt években szinte teljesen megszűnt a cafeteria-juttatások adókedvezménye, de továbbra is sok cég használja a cafateriakártyákat. A jó hír az, hogy az utalványkártyákon belül is vannak még kedvezményes adózásúak, nem csak bérként adózók.
A legismertebb kedvezményes adózású juttatási kártya talán a SZÉP-kártya, a megmaradt egyetlen béren kívüli juttatás. Összesen legfeljebb évi 450 ezer forint összegben adható kedvezményes adózással, ezen belül a szálláshely-alszámlára legfeljebb 225 ezer forint, a vendéglátás-alszámlára 150 ezer forint és a szabadidő-alszámlára pedig maximum 75 ezer forintig. A béren kívüli juttatás közterhe jelenleg 32,5 százalék.
Számítógép-használati és oktatási e-utalvány A SZÉP-kártyánál kedvezőbben, azaz értékhatár nélkül adómentesen adható a talán kevésbé ismert számítógép-használati, illetve oktatási e-utalvány.
A számítógép-használati e-utalvány például asztali gép, tablet, laptop, monitor, egér, nyomtató, billentyűzet, bizonyos szoftvertermékek és egyéb alkatrészek bérlésére használható fel. Segítségével a munkavállalók akár fél áron is hozzájuthatnak a munkájukhoz és életvitelükhöz szükséges elektronikai eszközökhöz ahhoz képest, mintha leadózott bérükből vásárolnának.
Az oktatási e-utalvány a munkáltató által kezdeményezett, a munkavállaló munkaköréhez, feladataihoz kapcsolódó vagy tevékenysége hatókörében hasznosítható, iskolarendszeren kívüli képzésekre felhasználható juttatás. Elsősorban nem a szakképesítésekhez kapcsolódó képzésekre, hanem olyan dolgozói kompetenciák fejlesztésére koncentrál – kommunikáció, idegen nyelvi és informatikai ismeretek – amelyek nélkül nincs modern nagyvállalati HR-menedzsment, és elképzelhetetlen a hosszú távú hatékony munkavégzés a kkv-szektorban. Vagyis itt is egy jövőteremtő befektetésről van szó, amely a munkavállalónak és a munkáltatónak is hasznos, megtérülő. A képzésre fordított összeg azonnali költségként jelentkezik a munkáltatónál.
Csekély értékű ajándékAz ismertebb juttatások közé tartozik a csekély értékű ajándék is, amely évente már csak egyszer adható, legfeljebb a minimálbér 10 százalékáig (idén 16 100 forint), egyes meghatározott juttatásként (jelenleg 38,35 százalék adóteher mellett), akár kártyára is.
Elektronikus utalványkártyákÉs vannak még a legnagyobb közteherrel, bérként adózó elektronikus utalványkártyák. Előnyük lehet, hogy adminisztratív könnyítést jelenthetnek, felső korlát nélkül adhatók, valamint hogy a cafeteria nem munkabér, ezért rugalmasabb tud lenni. Ez a Niveus szerint azért lehet fontos, mert a munkabér módosításához a munkavállaló hozzájárulása is szükséges, ezzel szemben a cafeteriára vonatkozó belső szabályzatokat akár egyoldalúan is módosíthatja a munkáltató, például év közben is megemelheti a juttatást. Az is mellette szólhat, hogy a cafeteriakártyára juttatott pénz lényegében korlátlanul felhasználható bármilyen vásárlásra, ahol van POS-terminál és online is lehet fizetni vele. Amikor a maihoz hasonló ritmusban emelkednek a bérek, szerintük ez is egy megfontolandó irány lehet a munkavállalók javadalmazására.
A bérként adózó utalványkártyák hátránya lehet, hogy a munkavállalók nem biztos, hogy örülnek, ha bankszámla helyett ilyen utalványban kapják a pénzük egy részét.
![]() ![]() ![]() A Brexit kapcsán alkalmazandó járulék és szociális hozzájárulási adó szabályai2020. Január 28. 10:43 - siteadmin![]() 2020. július 1-jén lép hatályba az új Tbj., azaz a 2019. évi CXXII. törvény. Az új Tbj. külön rendelkezik Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága (együttesen Egyesült Királyság) európai uniós tagságának megszűnését – azaz a Brexitet – követően arról, hogy ki minősül saját jogú nyugdíjasnak, továbbá miként alakul a kiküldetés, valamint egészségügyi szolgáltatási járulékfizetéshez kapcsolódó lakóhely, tartózkodási hely szabályairól.
Saját jogú nyugdíjasAz új Tbj. alapján saját jogú nyugdíjas: az a természetes személy, aki
Az új Tbj. rögzíti, hogy a Brexit esetén 2020. december 31-ig, saját jogú nyugdíjasnak minősül az a természetes személy is, aki az Egyesült Királyság jogszabályainak alkalmazásával saját jogú öregségi nyugdíjban részesül.
KiküldetésMind a jelenleg hatályos Tbj. (azaz az 1997. évi LXXX. törvény) , mind az új Tbj. alapján a biztosítás nem terjed ki többek között a magyar jogszabályok szerint be nem jegyzett külföldi munkáltató által Magyarország területén foglalkoztatott, harmadik állam állampolgárságával rendelkező és külföldinek minősülő munkavállalóra, ha a munkavégzésre kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében kerül sor. A fenti szabály akkor alkalmazható, ha az alábbi két feltétel érvényesül:
Az új Tbj. rögzíti, hogy Brexit esetén az Egyesült Királyság európai uniós tagságának megszűnését követően megkezdett kiküldetésekre a fenti szabályt azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy
Meg kell említeni a fenti 2 éves kiküldetési időtartam meghosszabbításáról rendelkezik mind a hatályos Tbj, mind az új Tbj., mely szerint 2 évnél hosszabb munkavégzés esetén lehetőség van a kiküldetés meghosszabbításának bejelentésére akkor, ha
Brexit esetére az új Tbj. rögzíti, hogy az Egyesült Királyság európai uniós tagságának megszűnésekor Magyarországról az Egyesült Királyságba történő, folyamatban lévő kiküldetések a kiküldetések megkezdésekor – kiküldetés hosszabbítása esetén a hosszabbításkor – ismert időtartamig, de legfeljebb 2020. december 31-ig minősülnek kiküldetésnek.
Megjegyzés: Brexit esetén a fenti, kiküldetésre vonatkozó szabályokat alkalmazni kell a szociális hozzájárulási adófizetésnél is azzal, hogy a szociális hozzájárulási adóról szóló törvény nem jelöli meg 2020. december 31-ét határidőként, hanem ehelyett ún. ismert időtartamot említ.
Egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésMind a jelenlegi, mind az új Tbj. úgy rendelkezik az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési (amely idén havi 7 710, napi 257 forint) kötelezettségről. Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség egyik feltétele, hogy a természetes személy a bejelentkezését megelőzően megszakítás nélkül legalább 1 éve a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel, illetve tartózkodási engedéllyel rendelkező hontalan személy esetén a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény szerint bejelentett szálláshellyel rendelkezik Magyarország területén. A fenti 1 éves időtartamba beleszámít az a legfeljebb 90 napos időszak is, amely alatt a belföldi személy nem rendelkezett Magyarország területén bejelentett lakóhellyel.
Brexit esetére az új Tbj. szabályozza, hogy ha a természetes személy az Egyesült Királyságban 2020. december 31-ig rendelkezett lakó- vagy tartózkodási hellyel, ezeket az időszakokat lakó- vagy tartózkodási hely teljesítése szempontjából megfelelően figyelembe kell venni.
Jogszabályi alap: 2019. évi CXXII. törvény 104. §
Szerző: dr. Radics Zsuzsanna Gabriella, közgazdasági szakokleveles jogász, egészségügyi menedzser
![]() ![]() ![]() Cégautó juttatás, flottában2020. Január 23. 17:08 - siteadmin![]() A Mercarius Flottakezelő szerint az egyik legkifizetődőbb juttatási forma a cégautó, amely a munkáltatóknak és a dolgozóknak is előnyös lehet.
Tapasztalatuk szerint egyre több vállalat dönt úgy, hogy céges juttatásként szolgálati gépjárműveket ad dolgozóinak, Magyarországon jelenleg minden 11. munkavállalóra jut céges autó. A céges autók népszerűsége a munkatársak között vitathatatlan, de munkáltatóként is megéri ezt a juttatási formát választani. A céges flotta fenntartása adózás szempontjából ugyanis lényegesen kedvezőbb, mint egy fizetésemelés, emellett növeli a kollégák elkötelezettségét és elégedettségét.
A szállítási és logisztikai feladatok elvégzésén túl egyre több vállalat tekint speciális juttatási eszközként az autókra, amivel az alkalmazottak nem csupán kényelmesebben és gyorsabban közlekedhetnek, de a cégautók életkoruknak és felszereltségi szintjüknek köszönhetően olykor biztonságosabbak is, mint a saját autók. A cégvezetőknek megéri az autók kiutalása, hiszen növelheti a kollégák motiváltságát, ugyanakkor adózás szempontjából is kedvezőbb, mintha az erre szánt pénzt bérben fizetnék ki. A Mercarius Flottakezelő összegyűjtötte, pontosan milyen előnyökkel jár a cégeknek ez a juttatási forma.
Nincsenek üzemeltetési feladatokEgy vállalatnak akár már két autótól jobban megérheti a flottakezelés kiszervezése, mint saját költségen autókat vásárolni és fenntartani. Az operatív lízing, vagy más néven tartós bérlet esetében a teljes gépjárműpark a flottakezelő partner tulajdonában marad, aki fix havidíj mellett kezeli azt. A futamidő végén a járműveket visszaadhatja a szolgáltatónak az ügyfél, így a cégeknek nem kell saját tőkéből autókat fenntartani, üzemeltetni, szervizeltetni és később eladni azokat. A csomagban ráadásul nem csak kocsikat kapnak használatra a vállalatok, ezzel együtt járnak olyan szolgáltatások is, mint az autómentés, a csereautó biztosítása, illetve a teljes üzemeltetés adminisztratív és operatív feladatainak átvállalása.
Kedvező adózásAdózási szempontból érdemes flottakezelési szolgáltatást igénybe venni, ugyanis az autó használata után visszaigényelhető a bérleti díj áfájának a fele, és a jármű maradványértékének adóját is a leendő vásárló fogja viselni. A szerviz- és egyéb üzemeltetési költségek áfája is visszaigényelhető, ráadásul a cégautóadó csökkenthető a gépjárműadó összegével. Ha pedig csupán városi használatra kell autó, egy elektromos modellel számos egyéb ösztönző kedvezmény mellett magával a cégautóadóval sem kell számolni. Így összességében sokkal kedvezőbb a cég számára egy autót adni juttatásként, mint ugyanazt az összeget munkabérben kifizetni.
Hozzátesszük, az szja-törvény (1. sz melléklet, 8.37.) szerint a nem pénzben kapott juttatások közül adómentes a kifizető, külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata, továbbá azzal összefüggésben úthasználatra jogosító bérlet, jegy juttatása.
A fluktuáció egyik lehetséges ellenszereA flottakezelő kidomborította még azt is, hogy tapasztalatuk szerint a megtartás és toborzás hatékonyságának növelésében szintén fontos szerepe van az értékes juttatási formának. A vállalati ügyek kényelmesebb és gyorsabb intézésén túl sok esetben a céges járművek családi autóként is funkcionálnak. Míg a hazai autók átlagéletkora 14,5 év, addig a cégautók jellemzően 0-5 év közöttiek, de nem ritka a 2-3 évente cserélődő flotta sem. Ezek a gépkocsik rendelkeznek azokkal a modern vezetéstámogató rendszerekkel, amik biztonságosabbá, kényelmesebbé teszik az utazást; miközben az autóval együtt átnyújtott üzemanyagkártya sok esetben a háztartások költségvetését is nagy mértékben csökkenti.
![]() ![]() ![]() Egységes járulék váltja fel a járulékok sorát – de annyira nem egyszerű a helyzet2020. Január 14. 15:58 - siteadmin![]() Régi adósságot törleszt az állam az adózókkal szemben: 2020 júliusától egységesítik a társadalombiztosítási járulékokat. Az új tb-törvényben szentesített változás négy járuléktípust érint: a 10 százalékos nyugdíjjárulék, a 4 százalékos természetbeni és a 3 százalékos pénzbeli egészségbiztosítási járulék, valamint a 1,5 százalékos munkaerő-piaci járulék egységes, 18,5 százalékos járulékká olvad össze. A 18,5 százalék megegyezik az eddigi négy járuléktípus összegével, vagyis elméletben a járulékfizetési kötelezettség nem változik, és ezzel változatlan a bruttó fizetés nettó összege is. Ez azonban a gyakorlatban nem minden esetben van így, az összevonással együtt ugyanis egységessé válik a járulékalap minimum szintje is. Amíg jelenleg az egészségbiztosítási és a munkaerő-piaci járulékot legalább a minimálbér másfélszerese után kell megfizetni, július elsejétől az egységes járulékot a minimálbér – illetve a garantált bérminimum – összegéhez mérik majd. (A Pénzügyminisztérium számítása szerint ez 7,5 milliárdos spórolást jelenthet a vállalkozók számára.) Az összevonás ugyanakkor más szempontból is kedvezően érinti a legalacsonyabb jövedelmi kategóriába tartozókat: mostantól a teljes járulékkör után lehet érvényesíteni a családi adókedvezményt – eddig a munkaerő-piaci járulék ebbe nem tartozott bele.
Bizonyos esetekben azonban nő a fizetendő járulék.Jelenleg azoknak az adózóknak, akik többes jogviszonyban vállalkoznak, vagyis ilyen tevékenységük mellett legalább 36 órában foglalkoztatottak, illetve nappali tagozaton tanulnak, eddig összesen vállalkozásban szerzett jövedelmük 17 százalékát kellett járulékként befizetniük – az egységesítés után ez is 18,5 százalékra nő majd.
Az egységesítés a törvényalkotók szándéka szerint adminisztrációs könnyítés, vagyis a pénzek a jövőben is arányosan a megfelelő tb-kasszába kerülnek, nem vonnak el például fedezetet a nyugdíjaktól. Sőt, bizonyos speciális esetekben a nyugdíjjárulék meg is marad. Így a gyed után, illetve a gyermeknevelési támogatásban, az álláskeresési támogatásban részesülők, az egyházi szolgálatban vagy a szociális szövetkezetekben tagi munkavégzésként foglalkoztatottak után továbbra is meg kell fizetni a 10 százalékos közterhet.
Az egészségügyi szolgáltatási járulék rendszere sem változik.Csak az összegben meghatározott közteher mértéke lesz más, januártól havonta 7710 forint. Újdonság, hogy akinek ebből a járulékból háromhavi hátraléka keletkezik (2020. július elseje után), az a sürgősségi ellátást leszámítva nem veheti igénybe ingyenesen a tb által biztosított egészségügyi szolgáltatásokat. A nagy vihart kavart intézkedéssel kapcsolatban a kormány igyekezett kiemelni: az elmaradásról értesítik majd az érintetteket, nem az orvosnál szembesülnek azzal, hogy nem érvényes a TAJ-kártyájuk. Azt is fontos tudni, hogy ez azokat érinti, akik maguk után fizetik a járulékot, ha valakinek a munkáltatója maradt adós, azt gond nélkül ellátják.
Az új tb-járulék nem csak az összevonásban hoz újdonságot.Júliustól az őstermelők és a megbízási jogviszonyban dolgozók is kötelesek azt megfizetni, ezzel pedig munkaerő-piaci ellátásokra is jogosultak lesznek. Járulékmentességet kapnak ugyanakkor a nyugdíjasok a nem munkaviszonyban (hanem vállalkozóként) szerzett jövedelmük után is, így már ebben az esetben is csak a 15 százalékos személyi jövedelemadót kell majd megfizetniük a bruttó összeg után. Ez azonban azzal jár majd, hogy a saját jogú nyugdíjasok nem részesülnek a keresőtevékenység folytatása után eddig biztosított, 0,5 százalékos nyugdíjemelésből sem.
![]() ![]() ![]() Nem változott a cafeteria adózása 2020-ra2020. Január 14. 11:49 - siteadmin![]() 2019-től jelentősen leszűkült a béren kívüli, az egyes meghatározott juttatás keretében, valamint adómentesen adható juttatások köre. 2020-ra viszont nem változtak a céges juttatásokra vonatkozó adószabályok, maradt a szűkítés. Ott, ahol már bevált rendszer működik, nem kell tehát módosítani a szabályzatokat, viszont lehet, hogy érdemes növelni a juttatási keretet, bővíteni a választható elemek körét.
Béren kívüli juttatásokA munkáltató béren kívüli juttatásra vonatkozó kedvező közteherfizetés mellett továbbra is kizárólag a SZÉP-kártya egyes alszámláira nyújthat támogatást. Összesen legfeljebb 450 ezer forint összegben, ezen belül a szálláshelyalszámlára legfeljebb 225 ezer forint, a vendéglátás alszámlára 150 ezer forint és a szabadidő alszámlára maximum 75 ezer forintig van a kedvezményes adózás.
A béren kívüli juttatásnál a közteher alapja a juttatás értéke, amely után a kifizetőt 15 százalék szja, továbbá a juttatást 17,5 százalék szociális hozzájárulási adó fizetési kötelezettség terheli, az összes közteher tehát 32,5 százalék. Ha júliustól tovább csökken a szocho, 15,5 százalékra, akkor az összes közteher már csak 30,5 százalék lehet.
Egyes meghatározott juttatások2019-től kizárólag az szja-törvény 70. §-ában felsorolt, nevesített juttatások minősülnek egyes meghatározott juttatásnak, melyek a következők:
Az egyes meghatározott juttatás után fizetendő közteher alapja továbbra is a juttatás értékének 1,18 szorosa. A juttatást 15 százalék szja, valamint 17,5 százalék szociális hozzájárulási adó terheli. Az összes közteher tehát 38,35 százalék. Ha júliustól csökken a szocho, akkor az összes adóteher 35,99 százalékra mérséklődhet.
A 2016. december 31-éig béren kívüli juttatásnak, később egyes meghatározott juttatásnak számító juttatások (pl. iskolakezdési támogatás, helyi utazási bérlet, önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulás, iskolarendszerű képzés munkáltató által átvállalt költsége) továbbra is a felek közötti jogviszonyból származó jövedelemnek minősülnek, így bérként adóznak.
Adómentes juttatásokTovábbra is adómentes juttatásnak minősül többek között:
![]()
Lapozás:
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]
[13]
[14]
[15]
[16]
[17]
[18]
[19]
[20]
[21]
[22]
[23]
[24]
[25]
[26]
[27]
[28]
[29]
[30]
[31]
[32]
[33]
[34]
[35]
[36]
[37]
[38]
[39]
[40]
[41]
[42]
[43]
[44]
[45]
[46]
[47]
[48]
[49]
[50]
[51]
[52]
[53]
[54]
[55]
[56]
[57]
[58]
[59]
[60]
[61]
[62]
[63]
[64]
[65]
[66]
[67]
[68]
[69]
[70]
[71]
[72]
[73]
[74]
[75]
[76]
[77]
[78]
[79]
[80]
[81]
[82]
|
Blog archivum
|