hun eng ger
BaBér a Facebookon

Fluktuáció – Hogyan vedd elejét?

2022. Április 27. 11:35 - siteadmin


A fluktuáció korunk talán egyik legnagyobb problémája a vállalatok számára. Míg néhány évtizeddel ezelőtt szinte általánosnak volt mondható, hogy akár évtizedeket töltünk egy cégnél, addig az Y és Z generáció gyors döntéseket hoz, és elégedetlenség esetén máshol keres munkát. 

A fluktuáció igen összetett probléma, hiszen sokszor meghatározhatatlan, hogy miért távozik egy kolléga. Jobb fizetés, jobb munkakörülmények, szakmai előrelépés, rugalmasabb munkaidő és még hosszan sorolhatnánk az okokat. A pontos meghatározást nagyban nehezíti, hogy kevés munkáltató méri az elvándorlás okát, és ha méri is, az exit interjúk nem feltétlenül mutatják a valóságot.

Miért fontos a fluktuáció elkerülése a vállalkozások számára? 

Szögezzük le, hogy a fluktuáció alapvetően normális és elkerülhetetlen. A probléma, ha bizonyos szint fölé emelkedik, hiszen a magas fluktuáció komoly következményekkel járhat:
  • csökkentheti a termelékenységet,
  • növeli a vállalatnál maradt munkavállalók terhét, így a relatív bérük is kevesebb lesz,
Ezzel pedig újabb munkavállalók kerülnek abba az örvénybe, hogy elkezdik fontolgatni a távozást, és a közvetlen vezetők sem fognak tudni megálljt parancsolni a jelenségnek. Ebből a problémából kitörni nagyon nehéz, a felelősség pedig a vezetőkön van, hogy megoldást találjanak a problémákra.

Hogyan lehet elejét venni a fluktuációnak?

A legjobb, ha a fluktuációs hullám el sem kezdődik, de ha már elkezdődött, mindent meg kell tennünk, hogy mihamarabb megállítsuk a folyamatot.

Ez pedig csak innovatív ötletekkel és minél gyorsabb megvalósításokkal tud megtörténni.

Íme, öt konkrét ötlet a fluktuáció csökkentéséhez, megállításához:
  1. Időszakos béremelés: Az időszakos bérelemelés a kiemelten terhelt időszakra abszolút indokolt lehet. Az ilyen jellegű béremelés még mindig kisebb költséggel jár, mint egy távozó munkatárs.
  2. Összetartást erősítő programok: Ha felismertük a fluktuáció kezdetét, bátran növeljük a céges programokat, melyek összekovácsolják a csapatot.
  3. Fejlődési lehetőség biztosítása: a munkakeresés leggyakrabban említett oka az, ha a munkavállaló már nem talál kihívást a jelenlegi pozíciójában, és nem lát fejlődési, előrelépési lehetőséget.
  4. Egyensúly a munkában és a magánéletben: a hibrid vagy home office munkavégzés során könnyen elmosódik a határ a szabadidő és munka között, ami a túlhajszoltság érzését válthatja ki. Ügyeljünk arra, hogy elkerüljük a törzsidőn kívüli munkát és minimumra csökkentsük a túlórát. 
  5. Egyedi juttatások: Az olyan egyedi juttatásokkal, mint például az AMBER – Automatikus Munkabérelőleg Rendszer, tovább növelheted munkavállalóid hűségét, hiszen még nem sok munkahely nyújt lehetőséget arra, hogy az alkalmazott bármikor hozzáférhessen a már ledolgozott munkabéréhez. Az AMBER-nek a Babér bérszámfejtő szoftver nyújt mindig aktuális béradatot, hogy a munkavállaló mindenkor az őt megillető összeghez juthasson hozzá.
Amennyiben felismertük a fluktuációt, semmiképp ne fordítsunk hátat a problémának. A probléma mihamarabbi megoldása a vállalkozás érdeke!

Blog témakörök
Blog archivum